Skolens Irriterende Ting

Det er dejligt at gå på NGG. Folk er venlige, stemningen er høj, her er rart at være. Men nogen gange bliver den glade stemning spoleret. Nogen gange sker der bare irriterende ting, der vil få dig til at krumme tær, stresse rundt i din fritid, sukke højlydt af irritation og gå ud og smadre en eller anden!!!

….

Okay måske ikke lige det sidste, men her på Ytringg har vi sat os for at undersøge disse småting. Om lærerne nu giver for mange lektier, om opgaverne er dårligt planlagt, og hvad I gerne vil have, der skal ske, for at bedre op på det, kan I læse her:

Tusind tak til alle jer, der har hjulpet os med denne undersøgelse. 137 af jer har besvaret spørgeskemaet! Det er en pæn del, men skal vi ikke prøve at gå efter 100 procent næste gang?

SIT6

Føler du, at læreren overser dig i timerne?

SIT1

Omkring halvdelen af jer føler jer overset af læreren nogen gange. Det er ret normalt, det kan jo ikke altid være ens tur, men hvad der er lidt bekymrende er, at hver tiende elev faktisk føler sig overset. Det er lidt træls, hvordan skal de gøre håb om bedre karakterer, hvis ikke de kan få lov at fyre deres guldkorn af?

Synes du, at der går for lang tid mellem afleveringer og tilbagemelding fra læreren?

SIT2

 

Vi bliver bombarderet med opgaver i gymnasiet, det ved alle. Så derfor er det ufattelig enerverende, når vi skal vente i lang tid på at få at vide, om den opgave vi har lavet i vores ansigts sved, er til et o2 eller 12-tal! Kun 14% mener faktisk, at vi får opgaverne tilbage i god tid. Resten oplever enten, at det sker nogen gange eller hele tiden. Specielt 38% mener åbenbart, at der skal gå lidt mindre tid.

Hvad synes du er den maksimale ventetid for at få en opgave tilbage?

SIT3

Så, hvor lang tid er så for lang tid? De fleste af jer sætter en grænse på en til to uger, mens en lille gruppe mener, at der da sagtes kan gå over en måned. I har slet ikke travlt, bare sæt jer ned, tag noget kaffe, se noget godt i TV. Resten af os vil gerne have vores opgaver tilbage i god tid.

Synes du, at lærernes planlægning af de forskellige opgaver er godt nok koordineret?

Nok om opgaver, nu skal vi snakke om, hvor lang tid I egentlig synes, det er okay at vi sidder på skolebænken. Vi har spurgt, hvor lang en skoledag, I synes, man maksimalt bør  have, og lige store dele af jer svarer syv og otte timer. Så 7-8 timers skoledag. Husk lige det Mediefag og Billedkunst!

Bagefter spurgte vi så: Efter hvor mange lektioner ryger din koncentration?

SIT4 

Igen har vi en situation, hvor  der er stort set lige mange på to svarmuligheder. Jeres tålmodighed ryger altså efter 6-7 timer. Noget, der er lidt interessant at bemærke, er, at cirka 1/5 af jer mister koncentrationen efter 5 timer. Måske man burde sætte ind der. Gratis energidrik efter femte time, så skal vi nok få løst det problem!

….

Spøg til side, men det burde lærerne måske lige tjekke op på.

Mange af de tidligere spørgsmål har i høj grad været noget, den enkelte lærer kunne fejle med, men hvad nu hvis alle lærerne går sammen om irriterende ting. F.eks. kender vi alle det godt, når man får FEM opgaver for samme uge! Vi spurgte:

Synes du, at lærernes planlægning af opgaverne i de forskellige fag er godt nok koordineret?

SIT5

1 ud af 5 elever synes, lærerne er gode til at koordinere opgaverne, mens en anden femtedel mener, at de bestemt ikke er. Ca. halvdelen mener, at det sker “nogen gange”.

Til sidst ville vi prøve noget nyt. Vi stillede jer spørgsmålet: “Hvad ville gøre undervisningen bedre for DIG?” og vi fik nogle meget gode men forskellige svar.  Der var dog nogle fællestræk:

Der er et stort ønske om, at eleverne bliver mere involveret. En besvarer siger: “De (lærerne -red.) skal prøve at gøre nogen ting som får hele klassen til at være med, og ikke bare snakke hele timen”, og der foreslås, at der skal være: “mere fokus på individet”, og at: “lærerne skal engagere sig mere i faget og ideen om at få eleverne med i undervisningen i stedet for at køre deres eget løb og være ligeglade med, om der er nogen, der ikke er helt med.”

Samtidig bliver der foreslået flere kreative indslag i timerne, men man skal dog passe på, at det ikke bliver som elevfremlæggelser fordi: “små fremlæggelser .. fanger ikke de elever, der ikke fremlægger.” Ydermere bliver der efterspurgt yngre lærere da: “Man også bliver ret døsig i hovedet af at høre på en ældre herres stemme i 45 minutter.

Men hvad, en gruppe af NGGs elver klart ville mene, øger koncentrationen er noget, vi alle elsker. Mad. “CBO på Maccen ville øge min koncentration med 150 %, så ville jeg kunne koncentrere mig en lektion ad gangen,” lyder det fra en begejstret elev, og mange flere råber på det, der i århundreder har motiveret mennesket til at gøre deres bedste….

Kage!

Så hvad vi måske kan gøre nu er: elever, tag aldrig til undervisningen på tom og mave, og så vis jeres lærere den her artikel, så vi kan gøre kål på alle de små møgøjeblikke og gøre NGG til et bedre sted af gå for os alle.

Mange tak for hjælp til Jacqueline Artman for hendes hjælp og for at komme med ideen. Vi håber snart at kunne stille nogle nye vigtige spørgsmål, og jeg håber, at I som altid vil hjælpe os. Til vi ses næste gang:

Her en kage til jer!

Kagen er løgn!!!

Kagen er løgn!!!