Spotlight er et scoop af en film

Titel: Spotlight

Genre: Autentisk drama

Medvirkende: Michael Keaton, Mark Ruffalo, Rachel McAdams, Brian d’Arcy James, John Slattery, Liev Schreiber og Stanley Tucci

Manuskrift: Tom McCarthy og Josh Singer

Instruktør: Tom McCarthy

Dansk premiere: d. 25/2 2016

Det er februar, og det betyder, at Oscar-uddelingen nærmer sig med raske skridt. Det er et bredt felt af film, der kæmper om de prestigefulde gyldne statuetter: The Big Short, en komedie om finanskrisen. Steven Spielbergs spiondrama Spionernes Bro. Filmen Brooklyn om irske immigranter i USA. Den æstetisk smukke actionfilm Mad Max: Fury Road. The Martian om en strandet astronaut. Leonardo diCaprio cialis prix de vente en pharmacie vs. en bjørn i The Revenant. Room om en kvinde, der har været spærret inde i syv år, og hendes søn. Og så er der Spotlight, der fortæller den sande historie om et hold af journalister, der var nogle af de første til at sætte fokus på de overgreb mod børn, der foregår i den katolske kirke. Udover Bedste Film er Spotlight yderligere nomineret til fem andre priser. Noget tyder altså på, at det er en god film, men har den virkelig fortjent de ærefulde skulderklap, som Oscar-nomineringer er? Da vores anmeldere deltog i en forpremiere arrangeret af kino.dk d. 25/1 i Dagmar, kan Ytringg her bringe jer en anmeldelse af Spotlight, så I selv kan nå at vurdere, om filmen er værd at se, når den får dansk premiere et par dage før Oscar-uddelingen d. 28/2.

"Øh, ja... vi bliver desværre nødt til at vente på at få at vide, om vi overhovedet vinder nogle Oscars." Copyright: Anonymous Content/First Look Media/Participant Media/Rocklin/Faust

“Øh, ja… vi bliver desværre nødt til at vente på at få at vide, om vi overhovedet vinder nogle Oscars.” Copyright: Anonymous Content/First Look Media/Participant Media/Rocklin/Faust

I 2001 hyrer lokalavisen Boston Globe Marty Baron (Liev Schreiber) som ny forlægger. Da Baron er fra Florida, har han ikke det store lokalkendskab, men han fascineres af journalisten Walter “Robby” Robinson (Michael Keaton) og hans journalisthold Spotlight, der specialiserer sig i at undersøge enkelte sager i længere tid. Baron opfordrer Spotlight til at følge op på en klumme, hvor advokaten Mitchell Garabedian (Stanley Tucci) påstår, at ærkebiskoppen af Boston mørkelagde en sag om en præst, der havde forgrebet sig på børn i menigheden. Spotlight-holdet tager sagen op, og til at starte med tror de, at sagen egentlig drejer sig om én enkelt præst, der er blevet flyttet frem og tilbage i mellem menigheder i stilhed. Men da efterforskningerne skrider frem, står det klart for journalisterne, at der er tale om et tydeligt og uhyggeligt mønster af overgreb, fortielse og løgne – ikke kun blandt katolske præster i Boston, men også i resten af verden. Et hav af forhindringer i form af modstand fra den katolske kirke, juridiske problemer og endda terrorangrebene 11. september lægger pres på journalisterne, mens de prøver på at bryde stilheden omkring pædofile katolske præster én gang for alle.

Til tasterne! Copyright: Anonymous Content/First Look Media/Participant Media/Rocklin/Faust

Til tasterne! Copyright: Anonymous Content/First Look Media/Participant Media/Rocklin/Faust

Hvis du har gået med tankerne om at blive journalist, vil Spotlight bestemt være en film for dig! På trods af filmens underliggende tema om seksuelt misbrug af børn, er det ikke filmens fokus. Fokus ligger i høj grad på journalisterne, og hvordan det lykkedes dem at afdække historien. Man bliver helt fascineret af den måde, journalisterne efterforsker historien på flere forskellige niveauer, men alligevel lykkes i at få trådene samlet til ét tydeligt mønster. Robinson og kollegaen Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams) tager sagen op imod kirkens advokater, der tilbageholder oplysninger. Journalisten Michael Rezendes (Mark Ruffalo) slår sig sammen med Garabedian https://www.viagrasansordonnancefr.com/viagra-en-pharmacie/ og prøver at få fat i vigtige juridiske dokumenter. Pfeiffer kommer også tæt på ofrene af præsternes overgreb, hvilket bidrager med et meget personligt element til efterforskningen. Selv Baron bidrager til efterforskningen ved at sikre, at Spotlight kan skrive artiklen, og ved at mingle med medlemmer og støtter af kirken. At se Spotlight er derfor lidt som at se en gruppe dygtige og forskellige mennesker samle et meget svært puslespil, og man tager sig selv i at blive overrasket af deres metoder en gang imellem.

"Hey, der står her, at jeg kommer til at vinde en Oscar i år!" Copyright: Anonymous Content/First Look Media/Participant Media/Rocklin/Faust

“Hey, der står her, at jeg kommer til at vinde en Oscar i år!” Copyright: Anonymous Content/First Look Media/Participant Media/Rocklin/Faust

En ting, man hurtigt bemærker ved Spotlight, er dets imponerende ensemble af stjerner. Michael Keaton er eminent castet som Robinson, en garvet journalist med et køligt overblik over situationen. Mark Ruffalo og Rachel McAdams gør det også fantastisk som henholdsvis Rezendes og Pfeiffer. Rezendes’ utraditionelle metoder og iver efter at få artiklen ud gør ham til en meget dynamisk figur, mens Pfeiffers forhold til ofrene og sin mor, der er stærkt troende katolik, vækker stærke følelser. De fortjener i den grad deres Oscar-nomineringer for Bedste Mandlige og Kvindelige Hovedrolle. Stanley Tucci bidrager med lidt humor som den travle, men dødseriøse advokat Garabedian, og han og Ruffalo har rigtig god kemi. Liev Schreiber har en meget troværdig og autoritær udstråling som redaktør, og Len Cariou, der spiller ærkebiskoppen af Boston, er smilende, venlig og bestemt ikke det, man ville forvente af en filmskurk. Fanger handlingen ikke en, vil en af de mange pragtpræstationer sikkert gøre det.

Journalisterne om Det runde Bord. Copyright: Anonymous Content/First Look Media/Participant Media/Rocklin/Faust

Journalisterne om Det runde Bord. Copyright: Anonymous Content/First Look Media/Participant Media/Rocklin/Faust

Igennem filmen er der en del muligheder for at skabe drama, der ikke helt bliver udnyttet. F.eks. prøver Pfeiffer på at interviewe en præst, der muligvis selv har været offer. Det ville have været en perfekt måde at få et indblik i kirkens side af historien, men det får vi desværre ikke. Der er også en sidehistorie om en af journalisterne på holdet, der spilles af Brian D’Arcy James, som finder ud af, at en pædofil præst bor i hans nabolag. Historien bliver ganske vidst forløst, men meget stilfærdigt. For nogen vil filmen derfor føles meget langtrukken og kedelig, da den fokuserer mere på spændingen i at løse en sag end

at opbygge spænding på traditionel vis. Men filmen er alligevel værd at se, da den tager nogle alvorlige moralske dilemmaer op. Igennem filmen opbygges cialis generique der et gigantisk net af fortielser – ikke bare fra kirkens side, men også fra lokalsamfundet, de offentlige institutioner og endda også cialis insomnie Boston Globes side. Filmen er en fantastisk påmindelse om, at selv det værste tabu kan brydes, hvis man står fast og prøver at tale om det i stedet for at gemme det væk.

Når det kommer til stykket, er Spotlight en fantastisk film. Den får dybdegående journalistik til at virke spændende og interessant, og et imponerende hold af skuespillere er med til at trække filmen op. Er du til dramafilm med lidt mere action og hurtigere fremdrift af historien, er Spotlight nok ikke filmen for dig. Men er du villig til at give filmen en chance, forstår du i hvert fald ti minutter inde, hvorfor den er blevet nomineret til så mange Oscars.

Seks ud af seks svanevinger.

Trailer: