Storslået krigsserie starter uventet

Afsnitnummer: 1

Serie: 1864

Skabere: Ole Bornedal

Så skete det endelig i søndags. DR’s omstridte dramaserie 1864 rullede over skærmen. Serien er inspireret af Tom Buk-Swientys bøger “Slagtebænk Dybbøl” og “Dommedag Als”, og med sit budget på 173 mio kr. er dette den dyreste danske tv-serie nogensinde. Formålet er i anledning af 150-året for vores nederlag at skabe folkelig interesse for den 2. Slesvigske Krig. Allerede før seriens premiere fik serien kritik for at forholde sig lige lovligt frit til historien, bl.a. ved at skildre Grundlovsforfatter D.G. Monrad (her spillet af Nicolas Bro) som værende noget nær vanvittig. Undertegnede ønsker ikke at forholde sig til den historiske korrekthed, men i stedet fortælle om, hvorvidt 1864 er værd at sætte syv søndag aftener af til.

På mange måder overrasker det første afsnit af 1864. Godsforvalterens datter Inge fortæller historien om sit livs to kærligheder, brødrene Peter og Laust, og en “glemt krig”, hvor “tusindvis af skæbner blev ofre for gale mænds euforiske dårskab. Og vores tro på den.” Det står altså allerede i de første minutter klart, hvad Ole Bornedal synes om krigen i 1864 – og det er ikke pæne sager. Serien vælger dog at starte 13 år før – i 1851, hvor de danske soldater vender sejrende hjem fra den 1. Slesvigske Krig. Blandt dem er baronens søn Didrich (Pilou Asbæk), som i den grad er mærket af sine oplevelser, og Peter og Lausts far Thøger (Lars Mikkelsen), som døjer med et inficeret ben. Laust er den vilde af de to drenge, mens Peter er mere boglig. Da de to brødre møder Inge, danner de et meget tæt forhold. Samtidig brænder jorden under Monrad. Nationalliberalisterne har endelig fået demokrati til Danmark, og det er op til Monrad at få overbevist folk om, at Sydslesvig skal forenes med resten af Danmark. Det kræver en tale – men Monrad mangler ord. Heldigvis finder han en muse i skuespillerinden Johanne Luise Heiberg (Sidse Babett Knudsen), og sammen begynder de at arbejde på den altafgørende retorik.

De to brødre, før helvede brød løs. Copyright: DR/Miso Film

De to brødre, før helvede brød løs. Copyright: DR/Miso Film

Der er altså endnu et stykke vej til det blodige slag ved Dybbøl Mølle, og umiddelbart gør det ikke noget. Det betyder bare, at vi får bedre mulighed for at lære vores hovedpersoner at kende, inden de bliver sendt ud i krigens vold. Lars Mikkelsen er god som den hærdede veteran, som gør det bedste for at passe på sine drenge, og han virker både hård og konsekvent samt blid og fejlbarlig. Selvom deres bigamiske forhold til Inge virker meget underligt, mærker man tydeligt kærligheden imellem de to brødre, specielt i den fantastisk udførte sidste scene, hvor der klippes mellem et høstbal, de to drenges legen krig, mens lyden af pistolskud faretruende og ildevarslende præger lydsiden, og Laust, som lover sin bror altid at passe på ham. Brødrenes kærlighed til hinanden og pigen, de elsker, glæder undertegnede sig til at se mere af, eventuelt hvis den bliver sat på prøve af kanonilden.

En anden overraskelse er, at ikke hele historien foregår i 1800-tallet. En del af den foregår nemlig lige her i 2014, hvor pigen Claudias (Sarah Sofie-Boussnina) bror er blevet dræbt i Afghanistan, hvilket har kastet familien ud i sorg. For at kunne betale de penge tilbage, hun skylder for hash, kommer hun i arbejde hos en gammel, blind baron (Bent Mejding). For eventuelt at kunne stjæle nogen af hans “souvenirer” fra 1864 fortsætter hun med at arbejde hos baronen og bliver derved introduceret til krigen. Eftersom historien allerede bliver fortalt af Inge, og det meste af dramaet sikkert kommer til at foregå i 1864-delen, virker denne 2014-del en smule unødvendig. Dog kan der sikkert drages parallel mellem brorens død i Afghanistan og den føromtalte “ofring af tusindvis af skæbner) samt mellem Claudias og seernes introduktion til de blodige begivenheder. Og siden Sarah Sofie-Boussnina udviste talent i senest Fasandræberne, kan nutidsdelen måske være gå hen og blive ret så spændende også.

Didrich

Hvad der for alvor trækker denne premiere op er Didrich og Monrad. Pilou Asbæk gør det fantastisk som misforstået søn, som har set sine venner dø på slagmarken, hvor det lige så godt kunne have været ham selv. Det vidner også om, at synet på veteraner med posttraumatisk stresssyndrom måske ikke har ændret sig så meget over de sidste 150 år. Hvor karikeret en figur Monrad end virker som, formår Nicolas Bro at slippe alle tøjler løs og tegne et sprællevende og energisk billede af en mand, som er fyldt med glæde for sit land, men er frustreret over ikke at kunne udtrykke det. Det kan godt være, at han måske ikke var sådan i virkeligheden – men Nicolas Bros Ditlev G. Monrad stjæler i hvert fald hver eneste scene, han er med i.

Et sjældent øjeblik virker Monrad afdæmpet - men bare vent! Copyright: DR/Miso Film

Et sjældent øjeblik virker Monrad afdæmpet – men bare vent! Copyright: DR/Miso Film

Første afsnit af 1864 er ikke helt overbevisende, men alligevel formår det at fange ens interesse med spændende figurer, man har lyst til at følge, en overraskende parallel til nutiden, smukke landskaber og et lille glimt af, hvad man har i vente, bl.a. denne series bud på Otto von Bismarck. Man kan ikke dømme en serie kun på første afsnit, så om 1864 bliver fantastisk eller elendig, kan man kun finde ud af på én måde – og det er ved at skrue over på DR1 de næste syv søndage kl. 20:00.

Fire ud af seks svanevinger

Trailer for hele serien: